استِویا (Stevia) که با نام علمی Stevia rebaudiana شناخته می شود گیاهی است که عضو خانواده گیاهی گل داوودی بوده که خود زیرشاخه ای از خانواده گل کاسنیان به شمار می آید. با این وجود تفاوت قابل توجهی میان استویایی که در فروشگاه ها می خرید و استویایی که در خانه می کارید وجود دارد. ترکیباتی که با نام استویا در فروشگاه ها به فروش می رسند حاوی تمامی برگ گیاه نبوده و از عصاره بسیار تصفیه شده برگ گیاه استویا که «رباودیوساید اَی» (rebaudioside A) نامیده می شود تشکیل شده است.

در واقع بسیاری از ترکیباتی که با نام استویا شناخته می شوند مقدار بسیار کمی از برگ واقعی این گیاه را در خود دارند. برای مثال عصاره تصفیه شده ای که گفته شد ۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر است. بدین ترتیب چنین ترکیبی با مقادیر قابل توجهی شیرین کننده مانند اریتریتول (قند الکل) و دکستروز (گلوکز) ترکیب شده است. به گیاه استویا باز می گردیم. این گیاه اصولاً بومی پاراگوئه و برزیل است اما ا کنون در ژاپن و چین نیز کاشته می شود. از این گیاه به عنوان یک شیرین کننده بدون ارزش غذایی و مکمل های گیاهی استفاده می شود. شیرین کننده های بدون ارزش غذایی در واقع فاقد کالری یا حاوی مقادیر کمی کالری هستند به همین دلیل از استویا به عنوان یک جایگزین سالم برای شکر معمولی در بسیار از غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شود.

واقعیاتی کوتاه در مورد استویا

  • استویا عمدتاً در برزیل، پاراگوئه، ژاپن و چین رشد می کند.
  • این شیرین کننده طبیعی ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر شیرین تر از شکر است.
  • می توان استویا را در دسته شیرین کننده های «با کالری صفر» دسته بندی کرد زیرا میزان کالری موجود در هر وعده از آن بسیار اندک است.
  • استویا دارای فواید زیادی برای سلامت افراد بوده و جایگزین مناسبی برای شکر معمولی در افراد مبتلا به دیابت به شمار می آید.
  • استویا و اریتریتول مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده بوده و در صورت استفاده معمول و معقول هیچ تهدیدی برای سلامت فرد ندارند.

استویا چیست؟

ادامه مطلب در لینک زیر

استویا چیست؟ هر آنچه باید در مورد استویا بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *