در این مقاله میخواهیم بدانیم آسپارتام دقیقا چیست و به حقایقی درباره عوارض جانبی آسپارتام و اختلاف نظرها درباره آسپارتام بپردازیم. آسپارتام یکی از محبوب‌ترین شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در بازار است. در حقیقت، احتمال اینکه شما یا یکی از آشنایانتان در 24 ساعت گذشته، نوشابه رژیمی حاوی آسپارتام مصرف کرده باشید، بسیار زیاد است. بنا به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در سال 2010، روزانه یک پنجم آمریکایی‌ها نوشابه رژیمی مصرف می‌کنند. با اینکه شیرین‌کننده‌ها همچنان محبوب هستند، اما در سال‌های اخیر با بحث‌هایی نیز مواجه بوده‌اند. بسیاری از مخالفان ادعا کرده‌اند آسپارتام برای سلامتی مضر است. همچنین ادعا می‌شود مصرف آسپارتام باعث ایجاد عوارض بلندمدت می‌شود. متاسفانه با وجود اینکه آزمایش‌های زیادی روی آسپارتام انجام شده است، اما هنوز در مورد اینکه آسپارتام برای سلامتی “بد” است یا خیر، اتفاق نظر وجود ندارد.

آسپارتام چیست؟

آسپارتام با نام‌های تجاری NutraSweet و Equal به فروش می‌رسد. همچنین به‌طور گسترده در محصولات بسته‌بندی‌شده استفاده می‌شود؛ مخصوصا آن‌هایی که برچسب غذای “رژیمی” دارند. آسپارتام حاوی آسپارتیک اسید و فنیل‌آلانین است که هر دو آمینواسیدهای طبیعی هستند. آسپارتیک اسید توسط بدن تولید می‌شود و فنیل‌آلانین آمینو اسید ضروری است که از غذا به دست می‌آید. وقتی بدنتان آسپارتام را هضم می‌کند، بخشی از آن به متانول تجزیه می‌شود. مصرف میوه، آب‌میوه، نوشیدنی‌های تخمیری و برخی سبزیجات نیز منجر به تولید متانول در بدن می‌شوند.
تا سال 2014، آسپارتام بزرگ‌ترین منبع متانول در رژیم غذایی مردم آمریکا بود. متانول در مقادیر زیاد سمی است، اما همچنان مقادیر کم‌تر آن هم در ترکیب با متانول آزاد، به‌دلیل افزایش جذب، خطرناک است. متانول آزاد در برخی غذاها موجود است و در صورت گرم شدن آسپارتام هم تولید می‌شود. مصرف مداوم متانول آزاد می‌تواند مشکل‌ساز باشد چون به فرمالدئید تجزیه می‌شود که یک ماده سرطان‌زا و نوروتوکسین شناخته‌شده در بدن است. با این حال، سازمان استاندارد غذا در انگستان اظهار می‌کند که حتی کودکانی که آسپارتام زیادی مصرف می‌کنند، باز هم به حداکثر میزان مصرف متانول نمی‌رسند. آن‌ها همچنین بیان می‌کنند که از آنجایی که خودن میوه و سبزیجات برای بهبود سلامت مفید است، دریافت متانول از این منابع، اولویت مهمی برای تحقیقات نیست.
دکتر آلن گابی دارای دکترای پزشکی، در مجله بررسی داروهای جایگزین در سال 2007 بیان کرد که آسپارتام موجود در محصولات تجاری یا نوشیدنی‌های گرم ممکن است محرک تشنج باشد و باید درخصوص ایجاد تشنج مورد ارزیابی قرار بگیرد.

آیا آسپارتام مورد تایید مراجع معتبر است؟

ادامه مطلب در لینک زیر

پودر آسپارتام در چه مواد غذایی استفاده می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *