در این مقاله به بررسی عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ث خواهیم پرداخت تا ببینیم آیا مصرف بیش از حد این ویتامین عوارض جانبی در پی دارد یا خیر. ویتامین C ماده مغذی بسیاری مهمی است که در میوه‌ها و سبزیجات به وفور یافت می‌شود. مصرف کافی ویتامین C مخصوصا برای حفظ سلامت سیستم ایمنی مهم است. همچنین نقش مهمی در ترمیم زخم‌ها، قوی نگه داشتن استخوان‌ها و افزایش عملکرد مغز دارد. برخی ادعا می‌کنند مکمل‌های ویتامین C مزایایی فراتر از ویتامین C به دست آمده از غذا دارند. یکی از رایج‌ترین دلایلی که مردم مکمل‌های ویتامین C مصرف می‌کنند این تفکر است که باعث پیشگیری از سرماخوردگی می‌شود.
با این حال، بسیاری از مکمل‌ها حاوی مقادیر بسیار زیادی از ویتامین C هستند که در برخی موارد می‌تواند منجر به عوارض جانبی نامطلوبی شود. این مقاله بی‌خطری ویتامین C، امکان مصرف مقادیر بالای آن و عوارض جانبی بالقوه مصرف زیاد آن را بررسی می‌کند.

ویتامین C محلول در آب است و در بدن ذخیره نمی‌شود

ویتامین C، یک ویتامین محلول در آب است که یعنی در آب حل می‌شود. برخلاف ویتامین‌های محلول در چربی، ویتامین‌های محلول در آب در بدن ذخیره نمی‌شوند. در عوض، وقتی ویتامین C  که مصرف می‌کنید، از طریق مایعات بدن به اندام‌هایتان منتقل می‌شود و مقادیر اضافه آن از طریق ادرار دفع می‌شود. از آنجایی که بدن ویتامین C را ذخیره یا تولید نمی‌کند، مصرف روزانه غذاهای غنی از ویتامین C ضروری است. با این حال، مصرف مکمل‌هایی که مقادیر بالایی از ویتامین C دارند، می‌تواند منجر به عوارض جانبی مثل مشکل گوارشی و سنگ کلیه شود چون اگر دوزهای بیشتر از حد معمول ویتامین C در بدنتان وجود داشته باشد، ویتامین C شروع به تجمع می‌کند و به‌طور بالقوه منجر به علائم مصرف بیش از حد می‌شود.
لازم به ذکر است که بیشتر افراد نیازی به مصرف مکمل ویتامین C ندارند چون می‌توانند مقادیر کافی از این ویتامین را با خوردن غذاهای تازه و مخصوصا میوه‌ها و سبزیجات به دست بیاورند.

مصرف بیش از حد ویتامین C می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود

ادامه مطلب در لینک زیر

آیا مصرف زیاد ویتامین C باعث عوارض جانبی می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *