نوعی رنگ طبیعی است که طیف رنگی مختلفی از زرد تا نارنجی که معروف‌ترین رنگ آن است را شامل می­شود هر چه ­قدر میزان غلظت آن در رنگ بیشتر باشد رنگ به سمت طیف قرمز حرکت می­کند. این رنگ به طورمعمول در صنایعی که محصولات خوراکی تولید می­کنند کاربرد­های فراوانی دارد. دراین نوشته می­خواهیم بررسی­هایی در مورد کاربرد­ها و خواص بتاکاروتن، انجام دهیم.

خواص بتاکاروتن برای سلامتی چیست ؟

بتاکاروتن بسبب قیمت خرید و فروش مناسب یک ماده غذایی است که به عنوان ماده افزودنی و مکمل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در محصولات لبنی ، چربی ها و روغن ها و میوه های فرآوری شده و آب میوه مورد استفاده قرار می گیرد.در صنایع غذایی این ماده به عنوان رنگ طبیعی و آنتی اکسیدان مورد استفاده قرار می گیرد. بتاکاروتن برای پیشگیری از سرطان ، بیماری های قلبی عروقی ، دژنراسیون ماکولای چشم و تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است.بتاکاروتن یک ترکیب بسیار حساس است و به راحتی در اثر گرما ، نور و اکسیژن تخریب می شود. بنابراین تلاش می شود تا با فرآوری های مختلف ماندگاری این ماده افزایش یابد.

مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن:

بتاکاروتن عمدتاً در میوه ها و سبزیجات با رنگ قرمز ، نارنجی یا زرد یافت می شود. برخی مطالعات نشان داده اند که مقادیر بالاتری از این ماده  در اشکال پخته شده میوه و سبزیجات در مقایسه با انواع خام خوراکیها وجود دارد. از آنجاییکه این ترکیب به ویتامین A محلول در چربی تبدیل می شود بهتر است که این ماده مغذی را برای جذب بهتر همراه با مقداری چربی مصرف کنید.هویج ، سیب زمینی شیرین ، سبزیجات برگ تیره مانند کلم و اسفناج ، کاهو ، طالبی ، فلفل زرد و قرمز ، نخودفرنگی ، زردآلو و کلم بروکلی منابع عمده این ریزمغذی هستند.

رابطه بتاکاروتن با سلامت سیستم ایمنی بدن:

ادامه مطلب در لینک زیر

بتا کاروتن چیست؟ 5 مزیت اصلی بتاکاروتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *