کراس فیت چیست؟

کراس فیت ترکیبی از تمرین مقاومت، پلایومتریک انفجاری، تمرین سرعت، وزنه برداری به سبک قدرتی و المپیک، کتل بلز، تمرین وزن بدن، ژیمناستیک و تمرین های استقامتی است.  کراس فیت با انجام این تمرین ها، اجزای اصلی تناسب اندام را هدف قرار می دهد. تناسب ریوی و قلبی، استقامت، قدرت و استحکام عضلانی، انعطاف، نیرو، سرعت، چالاکی، تعادل، هماهنگی و دقت. آموزش روش کراس فیت به 3 تا 5 روز کار د هفته نیاز دارد. ورزش ها شدید و کوتاه هستند و 5 تا 15 دقیقه بیشتر طول نمی کشند.

ورزش های کراس فیت از انواع ورزش های انفجاری هستند که به شکل مداری انجام می شود و استراحت بین آن ها بسیار کوتاه است. تمرینات عمده کراس فیت تمریناتی برای سرتاسر بدن است که شامل فشاردادن، کشیدن، دویدن، پاروزدن و چمباتمه زدن زیر وزنه است.

  • بلندکردن یک میله وزنه از زمینه، آوردن آن به سمت بالا و جلوی شانه ها در عملی سریع و قدرتی.
  •  تمرین به کمک وزن بدن که با وضعیت ایستاده آغاز می شود، سپس شخص به سرعت روی زمین می افتد، بلند می شود و سپس در وضعیت چمباتمه قرار می گیرد و به سمت بالا پرش انفجاری انجام می دهد.
  • فرد میله وزنه را به سرعت از روی زمین برداشته و به سرعت بالای سر قرار می دهد؛ به طوری که دست ها صاف نگه داشته می شود.

نمونه های دیگر از تمرینات، شنا، درازونشست و بارفیکس است. درکراس فیت اغلب از کتل بلز (وزنه ای شبیه زنگوله که دسته ای بالای سر آن قرار دارد)، توپ های طبی، طناب های کوهنوردی، طناب پرش و دستگاه پاروزنی استفاده می شود.

تغذیه در کراس فیت

کراس فیت برنامه خوراک روزانه ای توصیه می کند که شامل 40 درصد کربوهیدرات، 30 درصد پروتئین و 30 درصد چربی است. به توصیه کراس فیت، این برنامه با مصرف گوشت و سبزیجات، آجیل و دانه ها، چند نوع میوه، کمی نشاسته و بدون شکر اجرا می شود. برنامه تغذیه کراس فیت توسط مشاور تغذیه تاییدشده ایجاد شده است.

فواید کراس فیت

ورزش های کراس فیت بسیار فشرده است و مدت زمان زیادی طول نمی کشد. شما می توانید در یک دوره کوتاه مدت، ورزش زیادی انجام دهید. ورزشکاران، حتی ورزشکاران پیشکوست از چالش های روزانه ورزش های کراس فیت لذت خواهند برد زیرا شبیه ورزش های آمادگی جسمانی است. تعداد بسیاری از ورزش های روزانه وجود دارند که همیشه در حال تغییر هستند.

همین امر موحب هیجان انگیزتر شدن ورزش های کراس فیت می شود و احتمال کسل کننده شدن آن را کمتر می کند. ورزش روزانه می تواند در خانه و بدون تجهیزات بسیار گران قیمت انجام شود. تمرین ها می تواند بسیار سنگین باشد.

بدن سازان و وزنه برداران تنها با انجام کراس فیت نمی توانند نتایجی که برای اهداف رقابتی خاص نیاز دارند به دست آورند. اما این نوع ورزشکاران می توانند از چنین تمرین هایی برای دوره کوتاه و ایجاد تنوع در طی فصل هایی که مسابقه ندارند بهره مند شوند. دوندگان ماراتن، ورزشکاران ورزش های سه گانه، دوچرخه سواران و شناگران مسافت های طولانی باید بیشتر وقت تمرینات خود را روی نیازهای خاص ورزش خود اختصاص دهند.

با این حال، کراس فیت می تواند راه خوبی برای استقامت ورزشکاران باشد که بتوانند با وزنه تمرین کنند و برحسب مقدار زمان کوتاهی که برای تکمیل هر روزش روزانه نیاز دارند، با اهداف اصلی آن ها تداخل ایجاد نکند. علاوه بر این، برنامه های کراس فیت دیگری برای ورزش های استقامتی، فوتبال و ژیمناستیک اختصاص داده می شوند. کراس فیت راه خوبی برای ترکیب تمرین های معمول روزمره همراه با تنوع است.

آیا کراس فیت باعث عضله سازی می شود؟

کراس فیت به تنهایی باعث ساخت عضلات حجیم نمی شود اما روش خوبی برای ساخت عضلات خشک و ظریف، انعطاف پذیری و قدرتمندی می باشد. ورزشکارانی مانند هدر ولش ، ریچ فرونینگ ، دن بیلی ، مارکوس هندرن ، آنی توریسدوتیر و…ثابت می کنند که به وسیله ی کراس فیت می توان عضلات خشک، برجسته و تفکیک شده ساخت.

آیا کراس فیت خطرناک است؟

ادامه مطلب در لینک زیر

نکاتی که بهتر است قبل از شروع ورزش کراس فیت بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *