هایپوکالمی به شرایطی گفته می شود که سطوح پتاسیم در خون کمتر از حد عادی باشد. پتاسیم یک ماده مغذی ضروری است اما اغلب نادیده گرفته می شود، از این رو کمبود آن ممکن است به عنوان یک مساله نگران کننده در نظر گرفته نشود. اما باید به این نکته توجه داشت که پتاسیم نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای بدن ایفا می کند.پتاسیم به حرکت عضلات، دریافت مواد مغذی مورد نیاز سلول ها، و ارسال سیگنال ها توسط اعصاب کمک می کند. افزون بر این، پتاسیم اهمیت ویژه ای برای سلول های حاضر در قلب دارد، زیرا از افزایش بیش از حد فشار خون جلوگیری می کند. به واسطه اهمیت پتاسیم، آگاهی از علائم کمبود آن در بدن  اهمیت دارد.

علائم کمبود پتاسیم در بدن

ضعف و گرفتگی های عضلان:همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، پتاسیم برای عملکرد عادی و درست عضلات بدن ضروری است. بر همین اساس، کمبود این ماده مغذی می تواند دلیل تجربه برخی مشکلات عضلانی باشد. ضعف عضلانی ممکن است از نخستین نشانه ها باشد که می تواند دشواری در راه رفتن یا نگه داشتن اشیا را موجب شود.افزون بر این، کمبود پتاسیم ممکن است به گرفتگی های عضلانی منجر شود. این اسپاسم ها، به ویژه در پاها رخ می دهند. اگر سطوح پتاسیم روند کاهشی خود را ادامه دهد امکان فلج عضلانی افزایش می یابد و اگر این شرایط دیافراگم، عضله مسئول تنفس، را درگیر کند، نارسایی تنفسی رخ خواهد داد.

خستگی:هر سلولی در بدن نیازمند مقدار مشخصی از پتاسیم برای ارائه عملکرد درست است. از این رو، کمبود پتاسیم می تواند به خستگی عمومی منجر شود.اما طیف گسترده ای از عوامل می توانند به احساس خستگی منجر شوند و از این رو تشخیص ارتباط آن با کمبود پتاسیم دشوار است. به عنوان مثال، اگر به طور منظم ورزش می کنید و به تازگی با احساس خستگی مواجه می شوید، در شرایطی که به میزان کافی استراحت می کنید، کمبود پتاسیم می تواند از دلایل بروز این شرایط باشد.

فشار خون بالا:سطوح کم پتاسیم می تواند به افزایش فشار خون فرد منجر شود. پتاسیم به رگ های خونی در کسب آرامش کمک می کند. سطوح ناکافی از این ماده مغذی انقباض آنها را به همراه داشته که افزایش فشار خون را در پی دارد.با کاهش سطوح پتاسیم، بدن هر چه بیشتر در معرض اثرات سدیم دریافتی از رژیم غذایی قرار می گیرد که می تواند فشار خون را افزایش دهد. در برخی موارد، این شرایط می تواند موجب از هوش رفتن انسان یا احساس ضعف شود، به ویژه زمانی که قصد دارید از حالت نشسته به حالت ایستاده تغییر وضعیت دهید.

سوزن سوزن شدن و بی حسی:سطوح کم پتاسیم در خون می تواند موجب احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی شود که به نام پارستزی شناخته می شود. این شرایط به طور معمول در اندام های انتهایی، مانند انگشتان دست و پا رخ می دهد، اما می تواند به بخش های دیگر بدن از جمله کل دست و پا سرایت کند.از آنجایی که پتاسیم ماده مغذی ضروری برای ارائه عملکرد درست اعصاب در بدن است، کاهش آن می تواند بر پالس های الکتریکی که از پوست و عضلات به سمت نخاع و مغز حرکت می کنند اثر گذاشته و به از دست رفتن احساس در اندام های انتهایی منجر شود.

بدن هر فرد روزانه به چه مقدار پتاسیم نیاز دارد؟

ادامه مطلب در لینک زیر

پتاسیم چیست؟ فواید مصرف و عوارض کمبود پتاسیم در بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *